Fundacja IMJT Fundacja IMJT
wersja językowa: Fundacja IMJT Fundacja IMJT 
Strona główna  »  Artykuły   »  Czytamy Tischnera – Etyka solidarności

Czytamy Tischnera – Etyka solidarności

W przyciemnionej auli PWST w Krakowie, przy urokliwym, zabytkowym stoliku Jacek Romanowski czytał: „Stanęliśmy przed zadaniem głębszego zrozumienia idei solidarności. Solidarność jest dla nas czymś do odwzorowania, co określa się w miarę urzeczywistnienia i co wciąż musimy definiować na nowo”. Takimi słowami rozpoczął się czwartkowy wieczór XVI Dni Tischnerowskich, poświęcony lekturze i dyskusji nad „Etyką Solidarności” Józefa Tischnera.
 
Przeczytano fragmenty ‘Wspólnota’, ‘Dialog’, ‘Wychowanie’ i w kręgu tych tematów oscylowała dyskusja. W dyskusji wzięli udział aktor Teatru Starego i wykładowca PWST Jacek Romanowski, profesor Zbigniew Stawrowski, poeta i publicysta Wojciech Bonowicz oraz zgromadzona publiczność. Wojciech Bonowicz, jak na poetę przystało, zachwycał się ‘tańcem pojęć’ u Tischnera – tańcem, który sprawia, że słowa nie tylko znaczą, ale i zachwycają. Jacek Romanowski zastanawiał się nad aktualnością Tischnerowskich rozważań o dialogu w dobie nadwyrężonego dialogu społecznego, a profesor Zbigniew Stawrowskipytał o znaczenie idei solidarności dzisiaj. Czy myśli Tischnera są wciąż żywe?
Zaangażowanie publiczności oraz rozległość problemów, jakie poruszano w związku z myślą Tischnera dowodzi, że tak.
Pytano o sens dialogu i jego ‘polski kształt’ we współczesnej coraz bardziej podzielonej politycznie rzeczywistości. „Nie można być solidarnym z ludźmi bez sumienia” – pisał Tischner. Czy to oznacza, że możemy kogoś wykluczyć z solidarnej wspólnoty? – pytano. „Solidarność sumień wzywa do roztropności w życiu publicznym” – podniósł jeden z uczestników. „Jednak nie można osądzać, nie da się stwierdzić, kto jest człowiekiem bez sumienia” – zwrócił uwagę inny. Profesor Stawrowski zauważył, że etyka solidarności rodziła się w niemniej zantagonizowanej rzeczywistości, w komunistycznej Polsce. „Nie można dialogować z komunizmem, ale zawsze można próbować rozmawiać z człowiekiem”- zauważyła jedna ze zgromadzonych na sali pań.
Tischner okazał się inspiracją dla rozmów nie tylko o dialogu politycznym, ale o dialogu w rodzinie i w pracy. Wykładowca elektroniki pytał o różnice między dialogiem a kłótnią, przytaczając przy tym przykład studentów, którzy z ferworem zastanawiali się nad tym, jak zbudować układ elektroniczny. Choć studenci nie przebierali w słowach, ich dyskusja przyniosła interesujące naukowe rezultaty. Gdzie kończy się dobry spór a zaczyna zła kłótnia? Profesor Stawrowski stwierdził, że dyskusja może być pełna pasji, pod warunkiem, że jest rzeczowa, a dialog (dia-logos – myśl pomiędzy) nie wyklucza różnicy zdań, lecz wymaga dążenia do ich uzgodnienia, w przeciwieństwie do polemiki, kiedy słowa są inną, łagodniejszą formą oręża. Jacek Romanowski dodał, że dialog wyklucza pogardę.
Zadawano także szersze pytania o etykę solidarności jako ideał cywilizacyjny. Czy ma ona rację bytu w dobie dyktatury indywidualizmu? Dziś osadzenie w świecie nie ma charakteru zakorzenienia, ale dbałości o własny interes, autopromocji – zauważał Wojciech Bonowicz. Jedna z młodych uczestniczek broniła indywidualizmu, podkreślając, że jest jedynie formą autonomii, ‘wewnątrzsterownością’, i jako taki może być wyborem altruizmu. Dziennikarz Piotr Żyłka włączył się do dyskusji, pytając w tym kontekście o granice solidarności: czy mamy obowiązek odpowiadać na każdy krzyk o pomoc? Komu pomagać? Czy większą biedą jest brak dachu nad głową czy duchowe ubóstwo?
Na wiele z tych pytań nie ma odpowiedzi.  Wydaje się, jednak, że Tischner nie próbował ich udzielać. O wiele bardziej zależało mu na tym, aby prowokować zadawanie pytań i wzbudzać pasję myślenia. Dyskusja inspirowana jego „Etyką Solidarności” dowodzi, że mu się udało. 

Aleksandra Głos



Polecamy również

Praca nad ludzką nadzieją Wojciech Bonowicz
Od Boga filozofów do obecności Boga Jan Andrzej Kłoczowski OP
Europa po góralsku Łukasz Tischner
Solidarność dziś Antoni Szwed
Fundacja IMJT Fundacja IMJT
Dofinansowano ze środków Programu Archiwistyka Społeczna.
Fundacja IMJT
strony internetowe Webstar & PelcIT